Gode film #2

Man kan virkelig se og fornemme at det er blevet efterår, i dag har det f.eks. slet ikke været lyst, på arbejdet har det bare føltes som om det stadig var morgen hele dagen. Derfor tænkte jeg at det ville være oplagt at sende nogle gode film ud i atmosfæren. Mine andre anbefalinger kan du finde her og her. De her film er nogle jeg virkelig godt kan lide men som også sætter nogle tanker i gang.

movies 2

Big Daddy – Big Daddy så jeg første gang for rigtig mange år siden, og jeg bliver revet med hver gang jeg ser den og bliver altid helt rørt over den. Den handler jo om Sonny (Adam Sandler) som får rodet sig ud i at tage sig af den lille dreng Julian, og man følger hans kamp med drengen og til sidst ender det helt ude i en retssag. Filmen er rigtig sød og vildt sjov.

Coach Carter – Coach Carter handler om den her sorte basketball træner Ken Carter (Samuel L. Jackson) som oplever drengene som uopdragne og uhøflig og han tvinger sine basketball drenge til at blive gode i skolen og få gode manerer da de ellers ikke får lov at spille – og så følger man dem ellers igennem den her turnering. Filmen er baseret på virkelige hændelser hvilket jeg elsker i en film, og Samuel L. Jackson spiller helt fantastisk.

The Blind Side – The Blind Side er helt klart en af mine yndlingsfilm, den handler om den her store sorte dreng Michael Oher der ikke har noget sted at bo og kommer ind på en kristen skole hvor han til at starte med møder modstand indtil den her rige familie adopterer ham og får ham til football og senere hen på college. Filmen er både lidt barsk, rørende og sjov – da man ser hvordan Michaels barndom har været og hvordan den her rige familie er helt uselvisk og tager sig af ham. Den her film er også baseret på virkelige hændelser, og Sandra Bullock der spiller Leigh Anne Tuohy adoptivmoderen er knaldhamrende dygtig og vandt blandt mange andre Awards en Golden Globe for sin rolle.

The Help – The Help handler om de sorte tjenestepiger i 1960, den handler også om de familier de arbejder for og specielt Eugenia ”Skeeter” Phelan (Emma Stone) som vælger at sætte fokus på arbejdsforholdene for de sorte tjenestepiger efter hun gang på gang skal høre sine veninder nedgøre dem. I smug begynder Skeeter sammen med Aibileen (Viola Davis) at skrive om hvordan de arbejder. Filmen tager udgangspunkt i racismen som raserer voldsomt i disse år i Jackson i Mississippi. Jeg elsker det her univers tilbage i 60’erne med kjoler, og dem måde de lever på – den bliver filmet rigtig flot og jeg synes præstationerne er rigtig imponerende.

Et andet fælles træk for disse film er at de sætter spor i mig når jeg har set dem, jeg bliver meget eftertænksom og jeg synes de tager nogle vigtige samfundsemner op.

Skriv et svar

