Gode film på en trist efterårs mandag !

Så er det mandag, igen! På sådan en trist og kedelig efterårsdag synes jeg det var oplagt at give jer efterfølgeren til “De Urørlige“. Jeg nævnte at jeg ville vise nogle af de film jeg holder meget af og som jeg betegner som gode og som jeg kan se igen og igen.

Film skal fange mig. Jeg har ikke noget bestemt krav for hvad en film skal kunne, det må gerne være noget umiddelbart der fanger mig, bare jeg bliver fanget. De fleste af mine yndlingsfilm er som sagt nogle jeg kan se igen og igen og som jeg har set rigtig mange gange.

Som barn havde jeg også nogle film jeg kunne se igen og igen, blandt andet; Små Genier, Richie Rich, Gys og Gæve Tanter, Baronessen fra Benzintanken og Far laver Sovsen – en sjov blanding men hold nu op jeg har set dem mange gange.Min smag har ændret sig lidt eftersom jeg er blevet ældre – selvom jeg nu stadig synes det er gode film 🙂

movies

The Shawshank Redemption – den her film kan få mig hver gang, jeg synes den er så hammer god. Både Tim Robbins og Morgan Freeman spiller sindssyg godt. Plottet er lidt som man også kender fra lign film fra fængselsmiljøet, men den er alligevel anderledes, specielt fordi at Andy Dufresne (Tim Robbins) ikke er dum ej heller skyldig.

Forrest Gump – Jeg har rigtig svært ved at komme uden om Forrest Gump, fordi jeg synes det er en rigtig klassiker, Tom Hanks er uden sammenligning helt eminent i den her rolle. Han formår at virke så naiv og barnlig men alligevel kommer han igennem mere i livet end de fleste mennesker. Jeg elsker det lidt barnlige og alligevel så meget alvor der er i filmen. Første gang jeg så den var i folkeskolen og i mange år var jeg egentlig lidt træt af den, men jeg vender igen og igen tilbage.

Braveheart – Jeg har noget for Mel Gibson, jeg ved ikke helt hvad det er og har svært ved rigtig at sætte fingeren på det. Men jeg ved at jeg synes han er dygtig. Braveheart betyder noget særligt for mig da jeg har set den rigtig mange gange med min far selv fra en tidlig alder. Jeg synes den er benhård og barsk men jeg synes samtidig den er rigtig flot og rigtig god. William Wallace som Mel Gibson spiller, kommer ud for mange ting, men alligevel virker han for mig som en retfærdig mand. Den går lige i hjertet og det gør den selvfølgelig også på grund af de mange følelser der ligger til grund for filmen.

The Patriot – Igen en film med Mel Gibson, og også denne har samme betydning som Braveheart. Her er vi også ude i en krigsfilm, og igen rammer den her så hårdt, her er det helt klart fordi den rammer familiepunktet og den kærlighed der også er. The Patriot er også rigtig barsk men jeg synes også den er god og dygtig spillet.

Jeg tænker jeg vil lave endnu en fortsættelse, hvor jeg vil sætte fokus på nogle andre film.

Skriv et svar

