De Urørlige

I går aftes sad vi og surfede lidt rundt på Viaplay for at finde en god film at se, vi faldt over De Urørlige som vi flere gange er blevet anbefalet men aldrig lige har fundet tiden til at se. Men hvor er jeg glad for at vi valgte at se den. Filmen er bygget op på virkelige hændelser og handler om Philippe der er bundet til sin kørestol og 24 timers pleje da han blev lam efter en paraglidning ulykke, han leder efter en ny medhjælper til at tage sig af ham og ved et tilfælde dukker Driss op for at få en underskrift han kan aflevere på bistandskontoret og sige han har søgt jobbet, så let synes Philippe nu ikke han skal slippe og gir ham en prøveperiode som medhjælper. Man følger så hvordan Driss skal tage sig af Philippe som udover at være lam er stinkende rig, men Driss er ikke sådan lige til både fordi han kommer fra et helt andet samfund men også fordi han tager pis på alt og alle, også Philippe. De udvikler et meget nært venskab, så nært at da Philippe en dag synes de har arbejdet sammen længe nok og Driss derfor stopper, ender det med at Philippe går i kulkælderen, han vil ikke spise og vil ikke have hjælp af nogen. Det ender med at Driss bliver tilkaldt for at snakke med Philippe – Slutningen synes jeg i selv skal se.

 

De Urørlige

Filmen er fransk, noget jeg normalt ikke rigtig gider se – men her betyder det ikke noget for historien, filmen er derudover meget humoristisk og Driss tager rigtig meget pis på Philippes handicap, hvilket også gør deres forhold meget mere jordnært. Jeg synes den er rigtig smuk lavet, lyden passer rigtig godt ind i alle scener og både Omar Sy (Driss) og François Cluzet (Philippe) spiller meget overbevisende.

Jeg er vild med autentiske film og denne ligger klart på min personlige liste over gode film. Jeg tænker det kunne være sjovt at lave lidt film tema og vil derfor komme med mine anbefalinger på gode film over det næste stykke tid.

 

One comment

  1. Pingback: TwentyThirdMix

Skriv et svar

